Szkolny Program
Wychowawczy
Zespół Szkół w Nowej Cerkwi
Szkoła Podstawowa
im. 18 Pułku Ułanów Pomorskich
Gimnazjum
im. 18 Pułku Ułanów Pomorskich
Rok szkolny 2008/2009
MOTTO
Wychowanie jest uczeniem się szczególnego rodzaju- uczeniem podstaw, rozwijaniem wrażliwości, a także odkrywaniem własnych możliwości, talentów, mocnych stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczniem z konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Jest więc i budowaniem człowieczeństwa.
H. Rylke
Program opracowano w oparciu o :
- 1. Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej
- 2. Statut Zespołu Szkół w Nowej Cerkwi
- 3. Konwencję o Prawach dziecka
- 4. Ustawę o Systemie Oświaty
- 5. Kartę Nauczyciela
- 6. Podstawę programową oraz ścieżki edukacyjne.
Wstęp
Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowania.
Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym.
Uczniowie mają możliwość dociekania prawdy, szkoła ułatwi im osiągnięcie świadomości życiowej i użyteczności poszczególnych zajęć.
W szkole kładzie się nacisk na budzenie wrażliwości moralnej, na wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności sądów, rozwijanie wrażliwości na dobro, poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, współdziałanie i budzenie więzi międzyludzkich.
Szkoła dąży do kształtowania w uczniach szacunku wobec dobra wspólnego. Rodziny, społeczności lokalnej, państwowej, a także do rozwijania patriotyzmu jako wartości o podstawowym znaczeniu.
Młodzież otrzymuje w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości.
Szkoła pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o sens życia, o przyszłość, wskazując rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzone do realizacji przyjętych celów.
Wszyscy pracownicy szkoły oraz uczniowie kształcą w sobie postawę zrozumienia.
I. Misja i zadania szkoły:
1. Dobrze przygotujemy uczniów do kontynuowania nauki w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych .
2. Damy uczniom ofertę edukacyjną umożliwiającą kształcenie informatyczne i językowe.
3. Będziemy wspierać dziecko w jego harmonijnym rozwoju: fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym.
4. Damy każdemu dziecku szansę przeżycia sukcesu na miarę jego możliwości.
5. Będziemy promować wysoką kulturę bycia i humanistyczny system wartości wynikający ze źródeł polskich i chrześcijańskich tradycji.
6. Ochronimy każde dziecko przed zagrożeniami otaczającej rzeczywistości i patologią.
7. Zapewnimy higieniczne i bezpieczne warunki nauki i pobytu w szkole.
8. Przygotujemy dzieci do życia w rodzinie i społeczeństwie.
9. Stworzymy partnerskie i demokratyczne stosunki pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami.
II. Sylwetka absolwenta szkoły:
We współpracy z rodzicami i partnerami szkoły wychowamy dziecko, które:
- · posiada odpowiednią wiedzę, ważne i cenne umiejętności, które umożliwiają mu podjęcie nauki na wyższym etapie edukacyjnym, w szkole przez siebie wybranej;
- · sprawnie posługuje się co najmniej jednym językiem obcym,
- · umie korzystać z nowoczesnych mediów;
- · odczuwa silne więzi emocjonalne ze szkołą, miastem, regionem i krajem;
- · umiejętnie korzysta z narodowych dóbr kultury;
- · potrafi pracować w zespole; cechuje go wysoka kultura osobista umożliwiająca prawidłowy kontakt z ludźmi;
- · jest wrażliwy na sytuację drugiego człowieka, odczuwa potrzebę i chęć niesienia pomocy;
- · dba o zdrowie, bezpieczeństwo, higienę własną oraz otoczenia; potrafi racjonalnie zorganizować swój czas wolny;
- · żyje w zgodzie z przyrodą;
- · okazuje i wzmacnia szacunek dla rodziny, jest przygotowany do pełnienia w niej określonych ról;
- · szanuje pokój na świecie.
III. Zadania nauczyciela wychowującego:
1. Pomaganie wychowankom w rozwoju- odpowiadanie na ich potrzeby, zainteresowania i problemy.
2. Towarzyszenie dzieciom w osiągnięciu ich celów i we wzmacnianiu umiejętności radzenia sobie z życiem.
3. Stwarzanie dzieciom warunków umożliwiających:
- · odkrywanie siebie,
- · uzyskanie poczucia własnej wartości,
- · dojrzewanie społeczne,
- · przeżywanie radości z własnego rozwoju,
4. Bezwzględna akceptacja wychowanków
IV. Metody i formy pracy wychowawczej:
- · gry i zabawy,
- · rozmowy, dyskusje, wymiana poglądów,
- · scenki, inscenizacje, dramy,
- · twórczość dziecięca
- · ankiety i wywiady,
- · projektowanie dokumentów,
- · spotkanie, prelekcje.
- · godziny wychowawcze,
- · zajęcia świetlicowe,
- · zajęcia z pedagogiem,
- · praca w kółkach i organizacjach uczniowskich,
- · praca w zespołach zadaniowych,
- · praca indywidualna,
- · apele i uroczystości,
- · imprezy klasowe i masowe,
- · wycieczki i wyjazdy,
- · gazetka szkolna, kronika, skrzynka kontaktowa, strona internetowa szkoły.
Myślę i rozumiem- rozwijam się intelektualnie
Zadania szkoły
|
Formy realizacji
|
|
1. Budzenie ciekawości poznawczej.
2. Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia.
3. Wykrywanie i rozwijanie twórczych zdolności, pomoc w odnajdywaniu własnych możliwości i predyspozycji.
4. Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
|
- organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych,
- edukacja teatralno- filmowa (staranny dobór repertuaru, by wskazywał wzorowe postawy i osobowości),
- stosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach wszystkich przedmiotów,
- indywidualna praca z uczniem zdolnym,
- stymulowanie aktywności poprzez prezentacje osiągnięć uczniów (wystawy prac plastycznych, literackich, publikacja na szkolnej stronie internetowej oraz na łamach szkolnych i lokalnych czasopism,
- rozwój edukacji czytelniczej i medialnej,
- prowadzenie zajęć w zakresie dwóch języków obcych: angielskiego i niemieckiego
- działalność szkolnych kół zainteresowań oraz zajęć pozalekcyjnych
|
|
Jestem integralną cząstką społeczności szkolnej i klasowej
- czuję się współgospodarzem szkoły
Zadania szkoły
|
Formy realizacji
|
|
1. Kształcenie umiejętności komunikowania się (werbalnego i niewerbalnego).
2. Uświadomienie zagrożeń, płynących z braku tolerancji ( subkultury, nacjonalizm).
3. Integrowanie zespołu klasowego, budowanie więzi między uczniami.
4. Tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego, dobrej atmosfery w grupie.
5. Uczenie odpowiedzialności i poszanowania mienia wspólnego.
6. Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w zespole klasowym.
7. Współpraca z rodzicami.
8. Uświadamianie i wdrażanie do stosowania w życiu codziennych Praw człowieka i Praw Dziecka
9. Budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji
|
- wspólne tworzenie i odpowiedzialność za wykonane zadania,
- organizowanie wspólnych wyjść do kina i teatru, wyjazdy na wycieczki,
- wspieranie inicjatyw zaproponowanych przez uczniów,
- uczenie odpowiedzialności za dobro powierzone i swoje,
- organizowanie imprez klasowych: ogniska, wycieczki, dyskoteki, święta, biwaki,
- przydzielenie klasom sal lekcyjnych i powierzenie im opieki nad nimi (sprzęt szkolny, wystrój sali),
- mobilizowanie do udziału w konkursach szkolnych, pozaszkolnych i we wszystkich innych działaniach szkoły,
- podejmowanie akcji charytatywnych ( np. na rzecz Domu Dziecka, Domu Pomocy Społecznej, na rzecz uczniów niepełnosprawnych, zbiórka zabawek, książek, odzieży, żywności, pomoc najuboższym, współpraca ze Schroniskiem dla Zwierząt),
- warsztaty problemowe, integracyjne- rozwiązywanie przy ich pomocy konfliktów klasowych,
- wprowadzenie we wszystkich klasach różnych form rywalizacji,
- aktywizowanie wszystkich uczniów przez pracę obu Samorządów Uczniowskich,
- niekonwencjonalne metody integrujące zespoły klasowe ( aktywizujące metody pracy na lekcjach wychowawczych),
- ustalanie wspólnych zainteresowań zespołu klasowego i ich rozwijanie,
- różnicowanie form pracy dostosowanych do zainteresowań i możliwości młodzieży,
- angażowanie rodziców do wykonywania wspólnych zadań w społeczności szkolnej i klasowej,
- organizowanie apeli, konkursów, różnorodnych akcji i przedsięwzięć,
- prowadzenie lekcji na temat Praw Człowieka i Praw Dziecka,
- akcentowanie i przestrzeganie Praw Dziecka w szkole,
- poznawanie historii szkoły i jej osiągnięć,
- realizowanie na lekcjach tematyki poświęconej Patronowi- 18 Pułku Ułanów Pomorskich,
- popularyzowanie Patrona szkoły poprzez organizowanie konkursów, imprez i uroczystości szkolnych,
- współorganizowanie z GKOWiM oraz Fundacją „Szarża pod Krojantami uroczystości związanych z szarżą
- opieka nad Izbą Pamięci, przyjmowanie wycieczek zorganizowanych i gości indywidualnych w celu zwiedzania Izby,
- wyjazdy delegacji uczniów na uroczystości związane z patronem (Grudziądz, Elbląg, Mirowo, pogrzeby ułanów),
- udział w uroczystościach z udziałem sztandaru szkolnego,
- prowadzenie kroniki szkoły, strony internetowej
|
|
Poznaję siebie i swoje emocje
Formy realizacji
1. Rozwijanie umiejętności poznawania siebie.
2. Pomoc w samopoznaniu, samoocenie.
3. Pomoc w radzeniu sobie ze stresem, w rozwiązywaniu trudnych dla dziecka sytuacji życiowych.
4. Pomoc w odczytywaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych.
5. Wdrażanie postaw asertywnych, budzenie wiary w siebie i własne możliwości.
6. Budzenie sympatii w stosunku do innych ludzi.
7. Uczenie pozytywnego myślenia.
8. Wskazanie pozytywnych reakcji miedzy ludźmi.
9. Sprzyjanie rozwojowi samokontroli i samodyscypliny u uczniów.
10. Zmniejszenie barier i dystansu psychologicznego między nauczycielami i uczniami.
- indywidualna opieka nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz nad dziećmi wymagającymi indywidualnego traktowania ze względu na deficyty emocjonalne i intelektualne,
- stosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach wychowawczych (gry darmowe, ćwiczeni a integracyjne, treningi interpersonalne, psychodramy),
- stosowanie technik relaksacyjnych i przeciwdziałających stresom np. rysowanie, muzykoterapia, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne,
- diagnoza samopoczucia uczniów w grupie, klasie, szkole,
- integrowanie zespołu klasowego,
- warsztaty dla uczniów i rodziców organizowane przez instytucje wspierające szkołę,
- działania zespołu wychowawczego szkoły, który na bieżąco analizuje indywidualne potrzeby uczniów, organizuje pomoc psychologiczną, pedagogiczną i materialną,
- indywidualne i grupowe spotkania z psychologami ( współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną),
- obnażanie mechanizmów działających destruktywnie na psychikę dziecka (reklama, język mediów),
- prowadzenie programów profilaktycznych.
Przygotowuję się do udziału
w życiu społecznym i rodzinnym
Firmy realizacji
1. Kształtowanie postaw obywatelskich.
2. Wpajanie szacunku dla tradycji, historii oraz symboli narodowych (kultywowanie tradycji kultury narodowej)
3. Powiązanie tradycji narodowych Z tradycjami rodzinnymi.
4. Rozwijanie i kształcenie samorządności.
5. Kształtowanie umiejętności trafnej oceny zjawisk społecznych.
6. Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej, ojczyzny, społeczności europejskiej.
7. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności.
8. Wdrażanie do rozwiązywania problemów o charakterze społecznym- uczenie zasad demokracji.
9. Tworzenie poczucia bezpieczeństwa w szkole przez umacnianie wspólnoty szkolnej
10. Kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny zjawisk interpersonalnych we własnej rodzinie.
11. Pomoc w ocenie związków między osobami odmiennej płci.
12. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
13. Przybliżanie zagadnień życia płciowego człowieka.
14. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną, podnoszenie autorytetu rodziny.
- organizowanie uroczystości związanych ze świętami narodowymi,
- poznawanie symboli i hymnu narodowego,
- dokumentowanie ważnych dla społeczności szkolnej wydarzeń i uroczystości,
- aktywny udział w uroczystościach organizowanych z okazji świąt i rocznic państwowych oraz uroczystości kościelnych organizowanych przez parafię,
- staranny dobór uczniów do pocztu sztandarowego, wyróżniających się kulturą osobistą i nienagannym zachowaniem,
- wycieczki dydaktyczne: np. po najbliższej okolicy, a także wycieczki mające na celu poznanie zabytków i historii naszego regionu,
- realizacja regionalnej ścieżki edukacyjnej,
- poznanie dziejów narodowych na lekcjach historii,
- współpraca z instytucjami działającymi na terenie miasta,
- organizowanie imprez środowiskowych,
- cykl spotkań z pielęgniarką środowiskową i szkolną,
- warsztaty organizowane przez poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną,
- praca wychowawcza w oparciu o analizę tekstów i przykładów literackich,
- realizacja ścieżki edukacyjnej „Wychowanie do życia w rodzinie”,
- przekazywanie wartości i tradycji polskich w rodzinie: wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu,
- spotkania z policjantem.
Poznajemy, tworzymy i uczestniczymy w kulturze
Forma realizacji
1. Kultywowanie tradycji narodowych, religijnych i rodzinnych.
2. Kształtowanie umiejętności i odczytywania różnorodnych tekstów kultury, obrazów, ikonografii, tekstów obecnych w życiu codziennym, przekazów multimedialnych i ich trafnych interpretacji.
3. Zapoznanie się z kulturą duchową narodu.
4. Pomoc w odnajdywaniu przez uczniów swojego miejsca w świecie przez określenie jego relacji do tradycji i współczesności.
- prezentacja twórczości uczniowskiej,
- kultywowanie obrzędów religijnych- jasełka szkolne i klasowe spotkania wigilijne,
- podtrzymywanie klasowych tradycji,
- podtrzymywanie tradycji rodzinnych,
- pielęgnowanie tradycji i obyczajów szkolnych,
- omawianie problematyki związanej z funkcją przekazów multimedialnych, zagrożeń z nimi związanych,
- udział w starannie dobranym repertuarze filmowym i teatralnym,
- udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych,
- propagowanie czytelnictwa.
Żyjemy zdrowo i bezpiecznie
Formy realizacji
1. Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych.
2. Promocja zdrowego stylu życia.
3. Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania właściwych wyborów zachowań chroniących zdrowie i własne życie.
4. Uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami.
5. Przekazywanie modeli aktywnego spędzania wolnego czasu.
6. Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dziecka podczas zajęć lekcyjnych i przerw.
7. Propagowanie w szkole turystyki pieszej i rowerowej.
8. Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci, rekreacja.
9. Rozwijanie umiejętności reagowania na zagrożenia.
- wdrażanie programów dotyczących promocji zdrowia oraz współpraca z instytucjami promującymi zdrowy styl życia,
- prezentacja prac plastycznych i plakatów promujących zdrowy styl życia,
- włączenie się w ogólnopolskie akcje „Dzień bez papierosa”, „Światowy Dzień walki z AIDS”,
- współpraca z ośrodkami do spraw uzależnień,
- prelekcje, pogadanki, filmy o tematyce antyalkoholowej i antynikotynowej,
- organizowanie zajęć integracyjnych o charakterze profilaktycznym dla klas, w których występują zagrożenia według Programu Profilaktyki,
- szkolenie Rodziców i Rady Pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń,
- organizacja szkoleń i egzaminów na kartę rowerową,
- opracowanie planu wycieczek,
- organizowanie wypoczynku,
- udział w zawodach sportowych organizowanych poza szkołą,
- prowadzenie działań wychowawczych w kierunku dbania o czystość w naszej szkole,
- zapoznanie uczniów z sygnałami alarmowymi oraz oznakowaniem PSP,
- organizowanie prób ewakuacji,
- zapoznanie się z procedurami reagowania w konkretnych sytuacjach zagrożenia,
- szkolenie uczniów w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej.
Chronimy przyrodę i środowisko
Formy realizacji
1. Dostrzeganie i wartościowanie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ukazanie stanu zależności środowiska naturalnego od działalności człowieka oraz poznawanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian.
2. Rozwijanie wrażliwości na problemy otaczającego nas środowiska i ponoszenia za nie odpowiedzialności.
3. Zdobywanie wiedzy i korzystanie z doświadczeń innych krajów w dziedzinie ekologii, rozwijanie świadomości o potrzebie współpracy w rozwiązywaniu problemów ekologicznych Europy.
4. Integracja instytucji, miasta, mieszkańców do działania w zakresie ochrony przyrody.
- udział w „Sprzątanie świata” oraz organizacja Dni Ziemi,
- wpajanie nawyku segregacji śmieci,
- współpraca a instytucjami ekologicznymi,
- działalność szkolnych kół ekologicznych,
- organizacja i udział w prelekcjach przyrodniczych,
- organizacja wycieczek po najbliższej okolicy,
- wyjazdy do okolicznych parków narodowych i rezerwatów przyrody,
- pielęgnacja zieleni wokół szkoły oraz w budynku,
- realizacja projektów przyrodniczych,
- rozwijanie współpracy z Nadleśnictwem Rytel, Stacją Oceny Nasion w Klosnowie, Parkiem Narodowym „Bory Tucholskie”
- wdrażanie do działań ekologicznych na każdej wycieczce i biwaku szkolnym.
Moje miejsce po ukończeniu szkoły
Formy realizacji
1. Przygotowanie uczniów do wyboru przyszłego zawodu.
2. Tworzenie warunków do jak najlepszego zapoznania z ofertą Szkół ponadgimnazjalnych.
3. Kształcenie umiejętności realnej samooceny własnych predyspozycji.
- zaproszenie na lekcje ludzi różnych zawodów,
- organizowanie wyjść do zakładów pracy,
- pomoc pedagoga, wychowawcy i doradcy zawodowego w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej,
- wyjazdy na Targi Edukacyjne do Chojnic, udział w dniach otwartych szkół,
- odwiedzanie – SZOK - „Kreator” w Chojnicach,
- współpraca z rodzicami w aspekcie wyboru ścieżki edukacyjnej przez ich dzieci,
- przeprowadzenie „Ankiety skłonności zawodowych” i lekcji na temat „Mocnych i słabych stron”.
Wszystkie zawarte w programie cele wychowawcze nie mają określonego czasu i terminu ich realizacji. Powinny być brane pod uwagę przez cały okres pobytu uczniów w naszej szkole i realizowanie odpowiednio do ich poziomu dojrzałości, jak również potrzeb i problemów klasy, jednostki czy rodziców.
Plan ten jest otwartą propozycją dla nauczyciela wychowawcy, który opracowuje plan dostosowany do swojej klasy.
Również propozycje sposobów realizacji są otwarte na potrzeby i pomysłowość nauczyciela wychowawcy.