Szkolny Program Wychowawczy

 

Szkolny Program  

Wychowawczy 

  

  

Zespół Szkół w Nowej Cerkwi 

Szkoła Podstawowa 

im. 18 Pułku Ułanów Pomorskich 

 Gimnazjum 

im. 18 Pułku Ułanów Pomorskich 

  

  

  

  

Rok szkolny 2008/2009 

  

  

  

  

  

  

  

MOTTO       

         Wychowanie jest uczeniem się szczególnego rodzaju- uczeniem podstaw, rozwijaniem wrażliwości, a także odkrywaniem własnych możliwości, talentów, mocnych stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczniem z konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Jest więc i budowaniem człowieczeństwa. 

  

H. Rylke 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Program opracowano w oparciu o : 

  1. 1.      Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej 
  2. 2.      Statut Zespołu Szkół w Nowej Cerkwi 
  3. 3.      Konwencję o Prawach dziecka 
  4. 4.      Ustawę o Systemie Oświaty 
  5. 5.      Kartę Nauczyciela 
  6. 6.      Podstawę programową oraz ścieżki edukacyjne. 

  

  

Wstęp 

  

   Rodzice posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci. Szkoła wspiera rodzinę w dziedzinie wychowania. 

  Nauczyciele wspomagają rozwój osobowy ucznia we wszystkich wymiarach: intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym. 

   Uczniowie mają możliwość dociekania prawdy, szkoła ułatwi im osiągnięcie świadomości życiowej i użyteczności poszczególnych zajęć. 

W szkole kładzie się nacisk na budzenie wrażliwości moralnej, na wspomaganie uczniów w ich dążeniu do samodzielności sądów, rozwijanie wrażliwości na dobro, poznawanie dziedzictwa kultury narodowej, współdziałanie i budzenie więzi międzyludzkich. 

Szkoła dąży do kształtowania w uczniach szacunku wobec dobra wspólnego. Rodziny, społeczności lokalnej, państwowej, a także do rozwijania patriotyzmu jako wartości o podstawowym znaczeniu. 

Młodzież otrzymuje w szkole pomoc w rozpoznawaniu wartości moralnych, w dokonywaniu wyborów i hierarchizacji tych wartości. 

Szkoła pomaga w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o sens życia, o przyszłość, wskazując rzetelną pracę i uczciwość jako wartości prowadzone do realizacji przyjętych celów. 

Wszyscy pracownicy szkoły oraz uczniowie kształcą w sobie postawę zrozumienia. 

  

  

  

  

  

  

I. Misja i zadania szkoły: 

1.      Dobrze przygotujemy uczniów do kontynuowania nauki w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych . 

2.      Damy uczniom ofertę edukacyjną umożliwiającą kształcenie informatyczne i językowe. 

3.      Będziemy wspierać dziecko w jego harmonijnym rozwoju: fizycznym, intelektualnym, emocjonalnym i społecznym. 

4.      Damy każdemu dziecku szansę przeżycia sukcesu na miarę jego możliwości. 

5.      Będziemy promować wysoką kulturę bycia i humanistyczny system wartości wynikający ze źródeł polskich i chrześcijańskich tradycji. 

6.      Ochronimy każde dziecko przed zagrożeniami otaczającej rzeczywistości i patologią. 

7.      Zapewnimy higieniczne i bezpieczne warunki nauki i pobytu w szkole. 

8.      Przygotujemy dzieci do życia w rodzinie i społeczeństwie. 

9.      Stworzymy partnerskie i demokratyczne stosunki pomiędzy uczniami, rodzicami i nauczycielami. 

  

  

                       II.  Sylwetka absolwenta szkoły:                         

We współpracy z rodzicami i partnerami szkoły wychowamy dziecko, które: 

  • ·        posiada odpowiednią wiedzę, ważne i cenne umiejętności, które umożliwiają mu podjęcie nauki na wyższym etapie edukacyjnym, w szkole przez siebie wybranej; 
  • ·        sprawnie posługuje się co najmniej jednym językiem obcym,  
  • ·        umie korzystać z nowoczesnych mediów; 
  • ·        odczuwa silne więzi emocjonalne ze szkołą, miastem, regionem i krajem;  
  • ·        umiejętnie korzysta z narodowych dóbr kultury; 
  • ·        potrafi pracować w zespole; cechuje go wysoka kultura osobista umożliwiająca prawidłowy kontakt z ludźmi; 
  • ·        jest wrażliwy na sytuację drugiego człowieka, odczuwa potrzebę i chęć niesienia pomocy; 
  • ·        dba o zdrowie, bezpieczeństwo, higienę własną oraz otoczenia; potrafi racjonalnie zorganizować swój czas wolny; 
  • ·        żyje w zgodzie z przyrodą; 
  • ·        okazuje i wzmacnia szacunek dla rodziny, jest przygotowany do pełnienia w niej określonych ról; 
  • ·        szanuje pokój na świecie. 

  

III.  Zadania nauczyciela wychowującego: 

1.      Pomaganie wychowankom w rozwoju- odpowiadanie na ich potrzeby, zainteresowania i problemy. 

2.      Towarzyszenie dzieciom w osiągnięciu ich celów i we wzmacnianiu umiejętności radzenia sobie z życiem. 

3.      Stwarzanie dzieciom warunków umożliwiających: 

  • ·        odkrywanie siebie, 
  • ·        uzyskanie poczucia własnej wartości, 
  • ·        dojrzewanie społeczne, 
  • ·        przeżywanie radości z własnego rozwoju, 

4.      Bezwzględna akceptacja wychowanków 

  

IV.  Metody i formy pracy wychowawczej: 

  • ·        gry i zabawy, 
  • ·        rozmowy, dyskusje, wymiana poglądów, 
  • ·        scenki, inscenizacje, dramy, 
  • ·        twórczość dziecięca 
  • ·        ankiety i wywiady, 
  • ·        projektowanie dokumentów, 
  • ·        spotkanie, prelekcje.  
  • ·        godziny wychowawcze, 
  • ·        zajęcia świetlicowe, 
  • ·        zajęcia z pedagogiem, 
  • ·        praca w kółkach i organizacjach uczniowskich, 
  • ·        praca w zespołach zadaniowych, 
  • ·        praca indywidualna, 
  • ·        apele i uroczystości, 
  • ·        imprezy klasowe i masowe, 
  • ·        wycieczki i wyjazdy, 
  • ·        gazetka szkolna, kronika, skrzynka kontaktowa, strona internetowa szkoły. 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Myślę i rozumiem- rozwijam się intelektualnie 

  

  

Zadania szkoły 

Formy realizacji 


1.      Budzenie ciekawości poznawczej. 

2.      Rozwijanie umiejętności twórczego myślenia. 

3.      Wykrywanie i rozwijanie twórczych zdolności, pomoc w odnajdywaniu własnych możliwości i predyspozycji. 

4.      Kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. 

-         organizowanie konkursów przedmiotowych i artystycznych, 

-         edukacja teatralno- filmowa (staranny dobór repertuaru, by wskazywał wzorowe postawy i osobowości), 

-         stosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach wszystkich przedmiotów, 

-         indywidualna praca z uczniem zdolnym, 

-         stymulowanie aktywności poprzez prezentacje osiągnięć uczniów (wystawy prac plastycznych, literackich, publikacja na szkolnej stronie internetowej oraz na łamach szkolnych i lokalnych czasopism, 

-         rozwój edukacji czytelniczej i medialnej, 

-         prowadzenie zajęć w zakresie dwóch języków obcych: angielskiego i niemieckiego 

-         działalność szkolnych kół zainteresowań oraz zajęć pozalekcyjnych 


  

  

  

Jestem integralną cząstką społeczności szkolnej i klasowej 

- czuję się współgospodarzem szkoły 

Zadania szkoły 

Formy realizacji 


1.      Kształcenie umiejętności komunikowania się                     (werbalnego i niewerbalnego). 

2.      Uświadomienie zagrożeń, płynących z braku tolerancji            ( subkultury, nacjonalizm). 

3.      Integrowanie zespołu klasowego, budowanie więzi między uczniami. 

4.      Tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego, dobrej atmosfery w grupie. 

5.      Uczenie odpowiedzialności i poszanowania mienia wspólnego. 

6.      Zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w zespole klasowym. 

7.      Współpraca z rodzicami. 

8.      Uświadamianie i wdrażanie do stosowania w życiu codziennych Praw człowieka i Praw Dziecka 

9.      Budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji 

-         wspólne tworzenie i odpowiedzialność za wykonane zadania, 

-         organizowanie wspólnych wyjść do kina i teatru, wyjazdy na wycieczki, 

-         wspieranie inicjatyw zaproponowanych przez uczniów, 

-         uczenie odpowiedzialności za dobro powierzone i swoje, 

-         organizowanie imprez klasowych: ogniska, wycieczki, dyskoteki, święta, biwaki, 

-         przydzielenie klasom sal lekcyjnych i powierzenie im opieki nad nimi (sprzęt szkolny, wystrój sali), 

-         mobilizowanie do udziału w konkursach szkolnych, pozaszkolnych  i we wszystkich innych  działaniach szkoły, 

-         podejmowanie akcji charytatywnych ( np. na rzecz Domu Dziecka, Domu Pomocy Społecznej, na rzecz uczniów niepełnosprawnych, zbiórka zabawek, książek, odzieży, żywności, pomoc najuboższym, współpraca ze Schroniskiem dla Zwierząt), 

-         warsztaty problemowe, integracyjne- rozwiązywanie przy ich pomocy konfliktów klasowych, 

-         wprowadzenie we wszystkich klasach różnych form rywalizacji, 

-         aktywizowanie wszystkich uczniów przez pracę obu Samorządów Uczniowskich, 

-         niekonwencjonalne metody integrujące zespoły klasowe ( aktywizujące metody pracy na lekcjach wychowawczych), 

-         ustalanie wspólnych zainteresowań zespołu klasowego i ich rozwijanie, 

-         różnicowanie form pracy dostosowanych do zainteresowań i możliwości młodzieży, 

-         angażowanie rodziców do wykonywania wspólnych zadań w społeczności szkolnej i klasowej, 

-         organizowanie apeli, konkursów, różnorodnych akcji i przedsięwzięć, 

-         prowadzenie lekcji na temat Praw Człowieka i Praw Dziecka, 

-         akcentowanie i przestrzeganie Praw Dziecka w szkole, 

-         poznawanie historii szkoły i jej osiągnięć, 

-         realizowanie na lekcjach tematyki poświęconej Patronowi- 18 Pułku Ułanów Pomorskich, 

-         popularyzowanie Patrona szkoły poprzez organizowanie konkursów, imprez i uroczystości szkolnych, 

-         współorganizowanie z GKOWiM oraz Fundacją „Szarża pod Krojantami uroczystości związanych z szarżą 

-         opieka nad Izbą Pamięci, przyjmowanie wycieczek zorganizowanych i gości indywidualnych w celu zwiedzania Izby, 

-         wyjazdy delegacji uczniów na uroczystości związane z patronem (Grudziądz, Elbląg, Mirowo, pogrzeby ułanów), 

-         udział w uroczystościach z udziałem sztandaru szkolnego,      

-         prowadzenie kroniki szkoły, strony internetowej 


  

  

Poznaję siebie i swoje emocje 

Formy realizacji 

 

Zadania szkoły 


1.      Rozwijanie umiejętności poznawania siebie. 

2.      Pomoc w samopoznaniu, samoocenie. 

3.      Pomoc w radzeniu sobie ze stresem, w rozwiązywaniu trudnych dla dziecka sytuacji życiowych. 

4.      Pomoc w odczytywaniu i nazywaniu uczuć, stanów psychicznych. 

5.      Wdrażanie postaw asertywnych, budzenie wiary w siebie i własne możliwości. 

6.      Budzenie sympatii w stosunku do innych ludzi. 

7.      Uczenie pozytywnego myślenia. 

8.      Wskazanie pozytywnych reakcji miedzy ludźmi. 

9.      Sprzyjanie rozwojowi samokontroli i samodyscypliny u uczniów. 

10.  Zmniejszenie barier i dystansu psychologicznego między nauczycielami i uczniami. 

-         indywidualna opieka nad dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz nad dziećmi wymagającymi indywidualnego traktowania ze względu na deficyty emocjonalne i intelektualne, 

-         stosowanie aktywizujących metod pracy na lekcjach wychowawczych (gry darmowe, ćwiczeni a integracyjne, treningi interpersonalne, psychodramy), 

-         stosowanie technik relaksacyjnych i przeciwdziałających stresom np. rysowanie, muzykoterapia, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, 

-         diagnoza samopoczucia uczniów w grupie, klasie, szkole, 

-         integrowanie zespołu klasowego, 

-         warsztaty dla uczniów i rodziców organizowane przez instytucje wspierające szkołę, 

-         działania zespołu wychowawczego szkoły, który na bieżąco analizuje indywidualne potrzeby uczniów, organizuje pomoc psychologiczną, pedagogiczną i materialną, 

-         indywidualne i grupowe spotkania z psychologami ( współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną), 

-         obnażanie mechanizmów działających destruktywnie na psychikę dziecka (reklama, język mediów), 

-         prowadzenie programów profilaktycznych.  

  

  

  

Przygotowuję się do udziału 

w życiu społecznym i rodzinnym 

  

Firmy realizacji 

 

 

Zadania szkoły 


1.      Kształtowanie postaw obywatelskich. 

2.      Wpajanie szacunku dla tradycji, historii oraz symboli narodowych (kultywowanie tradycji kultury narodowej) 

3.      Powiązanie tradycji narodowych Z tradycjami rodzinnymi. 

4.      Rozwijanie i kształcenie samorządności. 

5.      Kształtowanie umiejętności trafnej oceny zjawisk społecznych. 

6.       Rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej, ojczyzny, społeczności europejskiej. 

7.      Kształtowanie poczucia odpowiedzialności. 

8.      Wdrażanie do rozwiązywania problemów o charakterze społecznym- uczenie zasad demokracji. 

9.      Tworzenie poczucia bezpieczeństwa w szkole przez umacnianie wspólnoty szkolnej 

10.   Kształtowanie umiejętności obserwacji i oceny zjawisk interpersonalnych we własnej rodzinie. 

11.   Pomoc w ocenie związków między osobami odmiennej płci. 

12.   Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje. 

13.   Przybliżanie zagadnień życia płciowego człowieka. 

14.   Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka, wzmacnianie prawidłowych relacji dziecka z rodziną, podnoszenie autorytetu rodziny. 

-         organizowanie uroczystości związanych ze świętami narodowymi, 

-         poznawanie symboli i hymnu narodowego, 

-         dokumentowanie ważnych dla społeczności szkolnej wydarzeń i uroczystości, 

-         aktywny udział w uroczystościach organizowanych z okazji świąt i rocznic państwowych oraz uroczystości kościelnych organizowanych przez parafię, 

-         staranny dobór uczniów do pocztu sztandarowego, wyróżniających się kulturą osobistą i nienagannym zachowaniem, 

-         wycieczki dydaktyczne: np. po najbliższej okolicy, a także wycieczki mające na celu poznanie zabytków i historii naszego regionu, 

-         realizacja regionalnej ścieżki edukacyjnej, 

-         poznanie dziejów narodowych na lekcjach historii, 

-         współpraca z instytucjami działającymi na terenie miasta, 

-         organizowanie imprez środowiskowych, 

-         cykl spotkań z pielęgniarką środowiskową i szkolną, 

-         warsztaty organizowane przez poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną, 

-         praca wychowawcza w oparciu o analizę tekstów i przykładów literackich, 

-         realizacja ścieżki edukacyjnej „Wychowanie do życia w rodzinie”, 

-         przekazywanie wartości i tradycji polskich w rodzinie: wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu, 

-         spotkania z policjantem. 

  

  

  

Poznajemy, tworzymy i uczestniczymy w kulturze 

Forma realizacji 

 

 

Zadania szkoły 


1.      Kultywowanie tradycji narodowych, religijnych i rodzinnych. 

2.      Kształtowanie umiejętności i odczytywania różnorodnych tekstów kultury, obrazów, ikonografii, tekstów obecnych w życiu codziennym, przekazów multimedialnych i ich trafnych interpretacji. 

3.      Zapoznanie się z kulturą duchową narodu. 

4.      Pomoc w odnajdywaniu przez uczniów swojego miejsca w  świecie przez określenie jego relacji do tradycji i współczesności. 

-         prezentacja twórczości uczniowskiej, 

-         kultywowanie obrzędów religijnych- jasełka szkolne i klasowe spotkania wigilijne, 

-         podtrzymywanie klasowych tradycji, 

-         podtrzymywanie tradycji rodzinnych, 

-         pielęgnowanie tradycji i obyczajów szkolnych, 

-         omawianie problematyki związanej z funkcją przekazów multimedialnych, zagrożeń z nimi związanych, 

-         udział w starannie dobranym repertuarze filmowym i teatralnym, 

-         udział w konkursach przedmiotowych, artystycznych, 

-         propagowanie czytelnictwa. 

  

  

Żyjemy zdrowo i bezpiecznie 

Formy realizacji 

 

 

Zadania szkoły 


1.      Kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych i higienicznych. 

2.      Promocja zdrowego stylu życia. 

3.      Kształtowanie umiejętności samodzielnego dokonywania właściwych wyborów zachowań chroniących zdrowie i własne życie. 

4.      Uświadamianie zagrożeń związanych z nałogami. 

5.      Przekazywanie modeli aktywnego spędzania wolnego czasu. 

6.      Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie dziecka podczas zajęć lekcyjnych i przerw. 

7.      Propagowanie w szkole turystyki pieszej i rowerowej. 

8.      Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci, rekreacja. 

9.      Rozwijanie umiejętności reagowania na zagrożenia. 

-         wdrażanie programów dotyczących promocji zdrowia oraz współpraca z instytucjami promującymi zdrowy styl życia, 

-         prezentacja prac plastycznych i plakatów promujących zdrowy styl życia, 

-         włączenie się w ogólnopolskie akcje „Dzień bez papierosa”, „Światowy Dzień walki z AIDS”, 

-         współpraca z ośrodkami do spraw uzależnień, 

-         prelekcje, pogadanki, filmy o tematyce antyalkoholowej i antynikotynowej, 

-         organizowanie zajęć integracyjnych o charakterze profilaktycznym dla klas, w których występują zagrożenia według Programu Profilaktyki, 

-         szkolenie Rodziców i Rady Pedagogicznej w zakresie profilaktyki zagrożeń, 

-         organizacja szkoleń i egzaminów na kartę rowerową, 

-         opracowanie planu wycieczek, 

-         organizowanie wypoczynku, 

-         udział w zawodach sportowych organizowanych poza szkołą, 

-         prowadzenie działań wychowawczych w kierunku dbania o czystość w naszej szkole, 

-         zapoznanie uczniów z sygnałami alarmowymi oraz oznakowaniem PSP, 

-         organizowanie prób ewakuacji, 

-         zapoznanie się z procedurami reagowania w konkretnych sytuacjach zagrożenia, 

-         szkolenie uczniów w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej. 

  

Chronimy przyrodę i środowisko 

Formy realizacji 

 

Zadania szkoły 


1.      Dostrzeganie i wartościowanie zmian zachodzących w otaczającym środowisku, ukazanie stanu zależności środowiska naturalnego od działalności człowieka oraz poznawanie mechanizmów i skutków niepożądanych zmian. 

2.      Rozwijanie wrażliwości na problemy otaczającego nas środowiska i ponoszenia za nie odpowiedzialności. 

3.      Zdobywanie wiedzy i korzystanie z doświadczeń innych krajów w dziedzinie ekologii, rozwijanie świadomości o potrzebie współpracy w rozwiązywaniu problemów ekologicznych Europy. 

4.      Integracja instytucji, miasta, mieszkańców do działania w zakresie ochrony przyrody. 

-         udział w „Sprzątanie świata” oraz organizacja Dni Ziemi, 

-         wpajanie nawyku segregacji śmieci, 

-         współpraca a instytucjami ekologicznymi, 

-         działalność szkolnych kół ekologicznych, 

-         organizacja i udział w prelekcjach przyrodniczych, 

-         organizacja wycieczek po najbliższej okolicy, 

-         wyjazdy do okolicznych parków narodowych i rezerwatów przyrody, 

-         pielęgnacja zieleni wokół szkoły oraz w budynku, 

-         realizacja projektów przyrodniczych, 

-         rozwijanie współpracy z Nadleśnictwem Rytel, Stacją Oceny Nasion w Klosnowie, Parkiem Narodowym „Bory Tucholskie” 

-         wdrażanie do działań ekologicznych na każdej wycieczce i biwaku  szkolnym. 

  

  

Moje miejsce po ukończeniu szkoły 

Formy realizacji

 

Zadania szkoły 

1.      Przygotowanie uczniów do wyboru przyszłego zawodu. 

2.      Tworzenie warunków do jak najlepszego zapoznania z ofertą Szkół ponadgimnazjalnych. 

3.      Kształcenie umiejętności realnej samooceny własnych predyspozycji. 

-         zaproszenie na lekcje ludzi różnych zawodów, 

-         organizowanie wyjść do zakładów pracy, 

-         pomoc pedagoga, wychowawcy i doradcy zawodowego w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej, 

-         wyjazdy na Targi Edukacyjne do Chojnic, udział w dniach otwartych szkół, 

-         odwiedzanie – SZOK - „Kreator”  w Chojnicach, 

-         współpraca z rodzicami w aspekcie wyboru ścieżki edukacyjnej przez ich dzieci, 

-         przeprowadzenie „Ankiety skłonności zawodowych” i lekcji na temat „Mocnych i słabych stron”. 

  

  

                Wszystkie zawarte w programie cele wychowawcze nie mają określonego czasu i terminu ich realizacji. Powinny być brane pod uwagę przez cały okres pobytu uczniów w naszej szkole i realizowanie odpowiednio do ich poziomu dojrzałości, jak również potrzeb i problemów klasy, jednostki czy rodziców. 

         Plan ten jest otwartą propozycją dla nauczyciela wychowawcy, który opracowuje plan dostosowany do swojej klasy. 

     Również propozycje sposobów realizacji są otwarte na potrzeby i pomysłowość nauczyciela wychowawcy.